Forum www.lynchland.eu Strona Główna www.lynchland.eu
Forum serwisu lynchland.eu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Symbolizm w "Miasteczku Twin Peaks" - film oraz se
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.lynchland.eu Strona Główna -> Twin Peaks - Ogniu Krocz Ze Mną
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Qbin2001
Moderator



Dołączył: 20 Cze 2005
Posty: 363
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Skąd: Trzebinia

PostWysłany: Wto 17:44, 07 Wrz 2010    Temat postu:

Jak powiedział agent Jeffries "Nie wspominajmy o Judy" Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 18:42, 07 Wrz 2010    Temat postu:

Podejrzewam że Judy to ofiara mordu dokonanego przez Coopera jeszcze przed zabójstwem Teresy Banks. Albo to żona Coopera którą zamordował jak zakochał się w Catherine- możliwe że za zamachem dwie zakillował.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 17:40, 18 Wrz 2010    Temat postu:

Dziś Przeczytalem, iż Judy była pierwsza ofiarą opętanego przez Boba mężczyzny. Sprawą zajmował sie agent Jeffrey- ten w białym garniturze. Co ciekawe siostrą Judy była prawdopodobnie Josie Packard ?!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pjhmoon




Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 506
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy

PostWysłany: Sob 23:45, 18 Wrz 2010    Temat postu:

gdzie sie o takich powiązaniach doczytałeś?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 12:28, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Kilka płaszczyzn:

In Fire Walk With Me, long lost FBI agent, Phillip Jeffries, says, "Well now, I'm not gonna talk about Judy. In fact, we're not gonna talk about Judy at all. We're gonna keep her out of it."

Who is this mysterious person that Jeffries mentions? Is Judy important or is she some piece of nonsensical fluff thrown into the film by David Lynch and co-writer Robert Engels? Can her identity be gleaned from clues in the film, script, or series?

The answer to the last question is: Yes. But here's the catch; Judy has a different identity depending on which version of FWWM you examine. Judy is a character (or an idea) that changed as FWWM evolved through scripting, shooting and editing.


The Judy of Twin Peaks

The most popular theory about Judy is that she represents another missing or murdered victim like Teresa Banks or Laura Palmer. She fits into a cyclical pattern suggested by the film and series – a girl (Laura, Teresa, Judy) is killed; an FBI agent (Cooper, Chet Desmond, Phillip Jeffries) is assigned to find the killer. The case is never completely solved because the agent ends up missing (or in Cooper's case, severely compromised).

Fire Walk With Me describes Phillip Jeffries as "long lost," suggesting Jeffries "disappeared" while on some assignment. The film also features the disappearance of FBI agent Chet Desmond who has been investigating the murder of Teresa Banks. We know from the series that at least part of Cooper will disappear after he solves the Laura Palmer case. (Cooper's "good self" will be trapped in the Black Lodge.) So the pattern is compelling: three agents disappear while on assignment; two obviously investigating the death of a young woman. Connect the dots and surely one can assume that the third missing agent (Jeffries) was also investigating the death of a young woman, in this case, Judy.

It's a great theory. It fits nicely with the facts established in the series and (apparently) in the film. It's a clean and precise way of tidying up an annoying loose end. And it provides more relevance for the presence of Phillip Jeffries in the story. What it does not do, however, is explain why—at two hours, eight minutes and 21 seconds into the film—an image of a monkey appears on screen and clearly says the word, "Judy." This very deliberate scene suggests something else entirely about Judy. But what?

The Judy of the Scripts

The monkey does not appear in either the pre-release or final draft of the FWWM script. However, the name, "Judy" does. In fact, the various scripts provide some tantalizing clues about who Judy could be.

In an early draft (dated July 3rd, 1991) Phillip Jeffries first appears in a Buenos Aires hotel where the head clerk hands him a note from a "young lady." Soon after, Jeffries appears in Cole's office in Philadelphia where he tells the assembled agents he's "not gonna talk about Judy." Jeffries says, "I want to tell you everything, but I don't have a lot to go on. But I'll tell you one thing: Judy is positive about this." Then Jeffries drops a fascinating detail: "Her sister's there, too. At least part of her."

This early draft of the script provides strong evidence that Judy was a living person whose note to Jeffries compelled him to go to Philadelphia to tell Cole, "everything." (After all, "Judy is positive about this.") This script also introduces a second mysterious person to identify – Judy's sister. It is possible that this sister may be Josie Packard who "died" in the TV series but whose spirit seemed to live on in the walls (and drawers) of the Great Northern hotel. Robert Engels attempted to clarify some of these early draft mysteries in an interview that appeared in Wrapped In Plastic 58: "The thing behind Judy has to do with where David Bowie [Phillip Jeffries] came from …. He was down there [Buenos Aires], and that's where Judy is. I think Joan Chen [Josie] is there, and I think Windom Earle is there. It's this idea that there are these portals around the world, and Phillip Jeffries had one hell of a trip to Buenos Aires and back! He really doesn't want to talk about Judy because that reminds him of whatever happened to him." When asked if Josie, therefore, could be Judy's sister, Engels replied, "Yes. Yes, I think that is true."

But when Lynch and Engels revised the script for the shooting draft (dated August 8th 1991), they altered aspects of Judy's identity. In the later draft Jeffries still receives a note from the head clerk (who says a young lady left it) and Jeffries also tells Cole that "Judy is positive about this." But he makes no reference to Judy's sister. Instead, he says he "found something in Seattle at Judy's." This line now links Judy to Teresa Banks and Laura Palmer—all three women lived in Washington State. It also suggests that Judy could have had some interaction with the Lodge residents (particularly Bob) who exist in the Pacific Northwest (where they physically manifest themselves).

So we know that Judy could be related to Josie. She could be alive and in Buenos Aires—or she could be dead and from Seattle. But none of this matters because all evidence about Buenos Aires and Seattle and Josie was deleted from the final version of FWWM. All we know for certain is that Phillip Jeffries mentions Judy and 100 minutes later so does the monkey.

So we are back to the question: Who is Judy and why does the monkey say her name?

The Judy of Fire Walk With Me

David Lynch and Robert Engels originally envisioned "a whole other set of mythology" to include in FWWM. Judy and her sister were products of that mythology. But this mythology had to be abandoned when Lynch realized that the additional backstory was too burdensome for one film. As a result, he likely deleted most references to Judy during editing. But Lynch may have been stuck with one reference to Judy he could not easily remove.

Jeffries makes a dramatic entrance into Cole's office and his very first line is the one about Judy ("I'm not gonna talk about Judy"). It's a great line, wonderfully delivered by David Bowie. What's more, it establishes a detached and incoherent feel to Jeffries and it reinforces his other-worldly nature. The line is also a part of one long continuous take in which Jeffries enters the office and confronts the agents. As such, there was no way for Lynch to remove the line without disrupting Jeffries' introduction to the scene. In other words, given the construction of the scene it would have been impossible for Lynch to bring Jeffries into the office, establish his physical position in relation to the other characters, and also delete the line. To do so, Lynch would have had to re-shoot the scene, an unlikely endeavor given the time and money it would to take to re-assemble the actors and re-establish the set.

So Lynch was stuck with a line about Judy. But because the original and complex identity of Judy (Josie's sister or first murder victim) was now abandoned, Lynch had to provide a new identity for the mysterious Judy, especially since he was trying to make FWWM a stand-alone film.

And that's just what David Lynch did; he found another persona to attach to the name. That persona was Laura Palmer.

Lynch reintroduces "Judy" to the film after Laura Palmer has been killed. He deliberately places a close-up shot of a monkey uttering the word, "Judy," just before he cuts to another close-up of the dead Laura. This simple edit obviously establishes a connection between the name and the character: "Judy" is said/Laura is shown.

So, OK, if Judy is Laura, what's it all mean? I admit there is no easy – or exclusive – answer to this question. Any interpretation is subjective, any "solution" dependent upon the predilections and analytic approaches of the observer. The short and simple answer is that Laura Palmer was a convenient candidate to become "Judy." Lynch needed to provide some identity and who better than Laura?

Of course, we expect that, in Lynch's mind, there is some deeper meaning – some substantive connection – between Laura and Judy. Perhaps in a self-contained, "stand-alone" FWWM the mysterious Judy simply becomes a "code word" for Laura, a symbolic representation of the idea of Laura Palmer.

Names and identities have always been fluid concepts in Lynch's work; any study of Lost Highway or Mulholland Drive shows this to be the case. Perhaps Judy functions as a "secret name" for Laura, one that empowers her or someone else. David Lynch's lyrics to the song, "Floating," from Julee Cruise's 1990 album, Floating Into the Night, contains the intriguing lines: "When you told your secret name/ I burst in flame and burn." This line echoes Laura's comments to Donna about falling in space: "For a long time you wouldn't feel anything. Then you would burst into fire … forever." Are secret names words of power? Do they tap into an energy that is unfathomable in "reality?" Lynch's investigation into the slippery nature of names and identity hints at these provocative themes.

But let's be careful. Assigning meaning to Lynch films is always a tricky proposition and nowhere is that more true than with FWWM. The film was continually evolving through scripting, shooting and editing. The purpose of characters, scenes and dialogue changed as Lynch sought to create a consistent, cohesive work that transcended the trappings of the televised series. Lynch resisted committing to any specific backstory and was open to changing and redirecting the story material as the process continued. Robert Engels explained that the story behind FWWM was never concrete: "It was free-form – David would start to look at something and say, 'I think it is more interesting to go this way.'"

So with that in mind, Judy could be anything or anybody: A living being, an unknown victim—or Laura Palmer. Or maybe she is nothing more than the original inspiration to Robert Engels when he wrote the script: "Judy – the name is from my sister-in-law. I think that's where it came from."


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Garnierr dnia Nie 12:29, 19 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
doggod




Dołączył: 04 Lip 2007
Posty: 532
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Skąd: Zielona Góra

PostWysłany: Nie 14:07, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Garnierr napisał:
Dziś Przeczytalem, iż Judy była pierwsza ofiarą opętanego przez Boba mężczyzny. Sprawą zajmował sie agent Jeffrey- ten w białym garniturze. Co ciekawe siostrą Judy była prawdopodobnie Josie Packard ?!


Teorie mozna sobie snuc, nawet te niedorzeczne. W filmie nie ma zadnych informacji na temat BOBA mordercy Teresy BANKS. Terese BANKS, jak i Laure zabił Leland PALMER. BOB to idea, a nie realna postać. W filmienie ma zadnych przesłanek, ze JUDY zostałą zamordowana przez Lelanda. I jeszcze to wyssanie z palca, ze Josie PACKARD była spowinowacona z Judy. Stary, u kogo ty kupujesz towar?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 17:35, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Dość interesujące przedstawienie Judy jako Laury prawda? Dziś po raz kolejny Ogladalem Twin Peaks i stworzyłem kolejne wizje odnośnie niektórych elementów w filmie. Ale o tym później.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 18:38, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Refleksje:

-Leland krzyczy do Laury aby umyła ręcę ponieważ są brudne.. swe ofiary również rzuca do wody, czemu np nie zakopuje- może dlatego, iż traktuje to jako swoiste oczyszczenie z brudu danej ofiary,

-zielony pierścień - zielone oczy Teresy, Laury w kolejce Annie

-po tym jak agenci Stam i Chestmond wchodzą do budki Teresy jest przez moment kadr- ujęcie kontaktu- elektryczność oraz liczba 6 lub 9, 6 jest na słupie również, choć jeśli tu nastąpił koniec Teresy to raczej 9,

-staruszka, która weszła do budki Teresy może być odpowiednikiem Pieńkowej Damy, która ostrzegała Laurę,

-otworzenie puszki z kukurydzą równoznaczne z popełnieniem zabójstwa bez informowania ludzi z Innego Wymiaru,

-Lil przy samolocie-czerwona suknia ze szwami i niebieską różą = czerwone pomieszczenie z łańcuszkiem świateł i niebieską żarówką- tam gdzie Laura się zabawiała z Buk'iem- symbol seksualnej i narkotycznej przestrzeni

-zastanawia Mnie jedno- na samym końcu Laura siedzi w fotelu patrzy na Anioła, a obok niej świeci się zielona lampka w kształcie planety z orbitą.. powiązanie z zielonym pierścieniem?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 18:46, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Garnierr napisał:
-Liczby: 6-na słupie gdzie mieszkała Teresa Banks, 7-przy windzie skąd wychodzi Agent zaginiony, 708-nr domu Laury, 9-jeśli dodamy 4lampy+5skrzydeł z wiatraka koło pokoju Laury, 9 oznacza dojście do końca,


Odrobina liczb:

10:35- godzina z zegara- brakujące liczby z całości 0-1-3-5
759- nr rejestracyjny samochodu Lelanda
1,1 - nr na szybie samochodu Lelanda
8:00- godzina z zegara- scena, gdzie zbliża się już koniec Życia Laury- blisko dopełnienia
12,6-tablica na moście, pod którym pojawia sie budką kempingową Mike jadąc za Lelandem- znów 6.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pjhmoon




Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 506
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy

PostWysłany: Nie 19:00, 19 Wrz 2010    Temat postu:

Garnierr napisał:
Dość interesujące przedstawienie Judy jako Laury prawda? Dziś po raz kolejny Ogladalem Twin Peaks i stworzyłem kolejne wizje odnośnie niektórych elementów w filmie. Ale o tym później.

byłe ciekawie i oryginalnie Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 11:13, 27 Wrz 2010    Temat postu:

Qbin2001 napisał:
Garnierr napisał:
Qbin2001 napisał:
LOL Very Happy

To może od razu przygotujesz cały Quiz z 20 pytaniami dla maniaków i umieścimy na stronie ? Wink


Dobry Pomysł Wink Wielki Brat rozważy Twoją propozycję Wink


Laughing mam świetne pytanie: W którym odcinku niemal nie milknie muzyka? Wink


Qbin2001 pora odpowiedzieć Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 11:13, 27 Wrz 2010    Temat postu:

Kto mówi w serialu Catch Me If U Can Question

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Qbin2001
Moderator



Dołączył: 20 Cze 2005
Posty: 363
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Skąd: Trzebinia

PostWysłany: Pon 19:19, 27 Wrz 2010    Temat postu:

Garnierr napisał:
Qbin2001 napisał:
LOL Very Happy

To może od razu przygotujesz cały Quiz z 20 pytaniami dla maniaków i umieścimy na stronie ? Wink

pytanie: W którym odcinku niemal nie milknie muzyka? Wink


Qbin2001 pora odpowiedzieć Smile[/quote]

Odcinek 15. O dziwo, drugi sezon (od odc. 15) są muzycznie dużo lepsze niż poprzednie. Więcej i bardziej różnorodnej muzyki (i rzadziej słychać Laura Palmer's Theme).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Garnierr




Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 16:50, 14 Paź 2010    Temat postu:

Podejrzewam, że Miejsce za czerwoną kotarą to Bardo. Odniesienie do Tybetu- dlaczego czerwone kotary i zasłony w tym miejscu? Ponieważ czerwony kolor jest jakby wizytówką Tybetu. Bardo- Bar po tybetańsku znaczy pomiędzy, natomiast Do- zawieszony. Jest to Przestrzeń dla Duszy pomiędzy poprzednim(niekoniecznie) Życiem, a tym co może zdarzyć sie w Przyszłości.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pjhmoon




Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 506
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy

PostWysłany: Pią 12:51, 15 Paź 2010    Temat postu:

Garnierr napisał:
Podejrzewam, że Miejsce za czerwoną kotarą to Bardo. Odniesienie do Tybetu- dlaczego czerwone kotary i zasłony w tym miejscu? Ponieważ czerwony kolor jest jakby wizytówką Tybetu. Bardo- Bar po tybetańsku znaczy pomiędzy, natomiast Do- zawieszony. Jest to Przestrzeń dla Duszy pomiędzy poprzednim(niekoniecznie) Życiem, a tym co może zdarzyć sie w Przyszłości.

Jest to tez miejscowosc na poludniu Polski. Miasto na granicy.
[link widoczny dla zalogowanych]
Może warto tam zrobic spotkanie. Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez pjhmoon dnia Pią 12:53, 15 Paź 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.lynchland.eu Strona Główna -> Twin Peaks - Ogniu Krocz Ze Mną Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Następny
Strona 15 z 16

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin